Bij de Voedselbank Hart van Drenthe werken ruim 130 vrijwilligers aan het verstekken van voedselpakketten aan mensen die dat nodig hebben. Wij werken samen met verschillende partners voor onze klanten. Dan kan het voorkomen dat er ergernissen ontstaan. Voor deze gevallen hebben we de onderstaande klachtenregeling.
De klachtenregeling voor vrijwilligers
- Bespreek zo mogelijk jouw ergernis over de gebeurtenis met degene op wie jij boos bent of aan wie jij je ergert. Betreft het een collega – vrijwilliger, dan ga je met haar/hem in gesprek.
- Lukt het niet om jouw ergernis met de collega vrijwilligers te bespreken, bespreek het dan met de coördinator van je uitgiftelocatie, die kan proberen om in een gesprek met jouw collega – vrijwilliger het probleem op te lossen.
- Praat jij liever eerst met de vertrouwenspersoon dan kun jij hem of haar mailen of bellen.
- Komen jullie er samen niet uit dan is het mogelijk bij het bestuur een klacht in te dienen.
Hiervoor is het nodig dat jij (eventueel samen met jouw coördinator) jouw klacht opschrijft en aan het Algemeen Bestuur stuurt of geeft. Dat kan aan ieder bestuurslid. Een vertegenwoordiger van het Algemeen Bestuur zal je uitnodigen voor een gesprek; hierna kan een gesprek met je collega – vrijwilliger volgen. - Het is natuurlijk ook mogelijk dat jij je als vrijwilliger onheus behandeld voelt door jouw coördinator of het bestuur of een bestuurslid. Dan is de eerste stap om dit te melden aan de vertrouwenspersoon. Hierop zal een gesprek volgen met een vertegenwoordiger van het Algemeen Bestuur. In dit geval kun je contact opnemen met Karen van den Bergh via karen.vandenbergh@live.nl of via telefoon 06-41174214
- Het Algemeen Bestuur zal zo spoedig mogelijk, uiterlijk een week na ontvangst van jouw klacht, laten weten hoe (en door wie) jouw klacht zal worden beoordeeld of behandeld. Het bestuur zal uiterlijk 4 weken na ontvangst van de klacht uitspraak doen (behoudens verlenging van deze termijn).
- Ben je het met deze uitspraak niet eens, dan kun je de klacht schriftelijk voorleggen aan de commissie van wijzen van Voedselbank Nederland. De klacht kan worden gestuurd naar het adres klachten@voedselbankennederland.nl. De klachten worden doorgezonden naar de voorzitter van de commissie.
De klachtenregeling voor cliënten/afnemers, hulpverleners en leveranciers
- Klachten van cliënten/afnemers, hulpverleners en leveranciers kunnen schriftelijk worden ingediend bij de secretaris van het Algemeen Bestuur van de Voedselbank Hart van Drenthe. Een vertegenwoordiger van het Algemeen Bestuur zal met de klager in gesprek gaan en al dan niet na overleg met de persoon die het betreft een uitspraak doen. U kunt deze klachten sturen naar: Aaltje.Pol@Voedselbankhvd.nl.